Afvallen

Veel mensen vragen mij of het wel gezond is om in zo’n korte tijd zoveel af te vallen (20 kg in 10 weken) en zetten vraagtekens bij mijn dieet/levensstijl (1 keer eten per dag), om die allemaal in een keer te beantwoorden deze post.

Het begon allemaal 9 maanden geleden, met een wandelvakantie in de Dolomieten. Heel erg leuke vakantie met een heel leuk gezelschap maar het wandelen was zwaarder dan ik gedacht had en puffend en hijgend worstelde ik mij de bergen op en af, je hoorde mij van zeer geruime afstand al aankomen!

Nou heb ik een lichte vorm van chronische bronchitis, ontstoken longblaasjes, en moet ik minstens 1 a 2 dagen aan de hoogte wennen maar het werd er niet echt veel beter op. Wat ook niet hielp was dat ik in mijn overmoed zo goed als ongetraind hieraan begonnen was (het niveau van de reis: comfortabel bleek op de hotelaccommodatie te slaan, niet op het niveau van de wandelingen…) en dat ik minstens 25 kg te zwaar was.

Thuisgekomen de, vaak confronterende, foto’s van de vakantie bekijkend besloot ik dat dit echt niet meer kon, wilde ik gezond oud worden dan moest er wat veranderen. Nou is volgens mij afvallen en gezonder leven geen ‘rocket science’ en komt het op het volgende neer:

  1. Minder eten
  2. Meer bewegen
  3. Voor de rest van je leven 

De regels zijn simpel, de moeilijkheid is vaak je eraan te houden dus wat zijn mijn oplossingen hiervoor?

Ad 1. Ik volg de Fast-5 dieet/levenstijl, wetenschappelijk onderbouwd eetpatroon, waar bij je een ‘venster’ hebt van 5 uur per dag waarin je alles kunt eten wat je wil, daarbuiten alleen water en koffie/thee (zonder suiker). Voordeel hiervan vind ik dat het zo heerlijk simpel is, het vergt een gewenningsperiode van een paar weken maar dan is het (voor mij) heel gemakkelijk vol te houden. Ook belangrijk in relatie tot regel 3.

Ad 2. Ook hier volg ik een simpele strategie: elke dag minstens een half uur intensief bewegen. In het begin: wandelen, fietsen en op de crosstrainer, nu: om de dag wandelen en hardlopen. Het wandelen is bij uitstek geschikt om na te denken of gesprekken te voeren met mede-wandelaars: doordat je de hele tijd vooruit gaat kom je zelden ‘vast’ te zitten in je gedachten en gesprekken. Tijdens het rennen kan ik bijna alleen maar aan mijn ademhaling denken waardoor het een, heel gezonde, meditatie wordt.

Ad 3. Het is nogal wat om dit een leven lang vol te houden dus je moet het jezelf zo makkelijk mogelijk maken vandaar mijn voorkeur voor simpele regels en oplossingen die niet als eens straf maar meer als een beloning worden ervaren. Wat zeker ook helpt is het iedereen vertellen (wat dacht je waarom ik dit nou zit te posten ;-)) zodat je niet meer terug kan zonder ernstig gezichtsverlies !!

Hier kun je het gratis e-book downloaden.

Nederlandse site over fast-5.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *